top of page
  • Writer's pictureSatu Heinonen

Miksi ehdolle eduskuntavaaleihin 2023?


Vaaleihin kun lähtee ehdolle, joka kerta ihmiset kyselee, että miksi sä olet ehdolla. Mulla hyvin yksinkertainen vastaus tähän, koska mulla on lapsia. Siksi mä olen alkujaan lähtenyt myös politiikkaan, siis koska mulla on lapsia. Toinen syy miksi mä olen mukana politiikassa ja vaaleissa on se, että mä aikanaan ajattelin kertovani lapsilleni mitä niin ihmeellistä tässä maailmassa on. Sen sijaan mä päädyin kertomaan maailmalle mitä niin ihmeellistä ja tärkeää mun lapsissani on. Heistä 2/3 kun eivät mahdu tähän normaliuden ahtaaseen laatikkoon. Mitä ikinä sitten se normaalius edes on.



Erityisentuen perheet ja omaishoitoperheet ovat erityisen tiukoilla ja heillä ei ole mahdollisuutta hidastaa ja helpottaa. Omaishoidettava tai perheen erityisen tuen tarpeinen kun tarvitsee apua, ei se kysy jaksatko tai onko nyt sopiva hetki. Töissä se on mahdollista, pulma voidaan jättää työnantajan ratkaistavaksi... Mutta kuka ratkaisee sen pulman kotona, jos sinä et jaksa? Muistakaa, osa omaishoitaa sitä puolisoaan tai on muusta syystä yksin. Ei ole muita kuin hän ja yhteiskunta jättää yksin.


Ja vaikka vammaispalvelulaki nyt uudistetaan ja se tuo mukanaan paljon hyvää... Jää siihen näillä näkymin niin perustavanlaatuisia sudenkuoppia, että ensi vaalikaudella nuo sudenkuopat on korjattava ja laista tehtävä tasavertainen. Tuen tarve ei saa olla yhteiskunnan keino rahastaa.



Oman lapsen koulukiusaamisen vuoksi lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut ovat yksi iso syy, miksi haluan olla mukana politiikassa.


Halutessasi poikani tiestä voit lukea lisää näistä linkeistä:





Myös siis koulukiusaamisen ja -väkivallan ehkäisy on yksi iso syy miksi olen mukana. On aika lakkaa vähättelemästä ja siirtyä sanoista tekoihin, sekä puhua asioista niiden oikeilla nimillä.




Ennenkaikkea politiikassa tulee olla kysymys ihmisyydestä ja inhimillisyydestä. Katu ei ole koti (https://satukheinonen.wixsite.com/satuheinonen/post/kun-kadusta-tulee-turvallinen-paikka-asua)... Köyhyys ei saa olla elämäntapavalinta... Työnteon tulee olla kannattavaa ja sillä kuuluu pärjätä... Jos sairaus estää työnteon, ei kuulu työttömyysjonoon... Jos olet osa- tai täsmätyökykyinen, sinun kuuluu saada paikka missä voi työskennellä ja työstä kuuluu palkka... Inhimillinen kohtelu kuuluu kaikille ja vammaisuus, ikä, ihonväri, rotu, uskonto, synnyinmaa, sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen tai mikään muukaan ei saa olla syy huonoon kohteluun. Ihmisarvo kuuluu kaikille....


Jokainen euro on arvovalinta!



Luontosuhde on mulle erittäin tärkeä, mutta myös tutkimukset sanoo, että se on ihmisen hyvinvoinnin lähde. Luonto, ympäristö ja ilmasto luo kokonaisuuden ihmisen hyvinvoinnin perustalle ja niistä tulee jatkossa pitää parempaa huolta.




Ja ennen kaikkea...




Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page