top of page
  • Writer's pictureSatu Heinonen

Omaishoitajien asioissa

Otetaanpa seuraavaksi parilla sanaa kantaa omaishoitajuuteen ja heidän tilanteeseensa.



Omaishoitajien asioissa olisi vielä paljon parannettavaa. Ensinnäkin me olemme hyvin eri lähtökohdissa riippuen kunnasta. Toisissa kunnissa on omat kriteerit lasten ja nuorten omaishoitajille, toisissa ei. Toisilla on virkitysetuja ja kunnon hoitoon etuja kunnan kautta ja toisilla ei.


Sen lisäksi palkkiot mitä tästä maksetaan on täysin surkealla tasolla, vaikka yksi omaishoitaja säästää vuodessa varoja valtiolta n. 10 000 euron verran. Mä olen itse ollut omaishoitajana nyt 14 omaishoitovuoden verran, eli pelkästään minä olen säästänyt yhteiskunnalta n. 140 000 euroa. Ja saanut itse alle 500 euroa kuukaudessa.



Siitä huolimatta tällä kokemuksella erityisen tuen nuorista, mä en esim. töissä saa kokemuslisiä palkkaani, vaan olen samalla viivalla kaikkien kanssa, jotka alalla ovat olleet nyt alle 5 vuotta. Mun tietotaidolla ja osaamisella esim. kommunikaatio tukeen päihitetään kuitenkin usein pidempäänkin alalla ollut työntekijä. Mutta kuten TE-toimiston virkailija aikanaan sanoi "Sä oot meidän mukaan ollu vaan kotona ja räkiny kattoon." ja juuri tämän ideologian mukaisesti tämä yhteiskunta myös käsittelee.


Alotetaan nyt näistä... Jatketaan, kun saataisiin edes nämä kuntoon.



Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page